Depression og angst

Depression og angst vil i fremtiden nok komme ind under det vi kalder en folkesygdom, fordi den optræder hos op mod hver 4. kvinde og hver 8. mand i et livsforløb.
De tre hovedsymptomer er:

•  Nedtrykhed
  •  Nedsat lyst og interesse
  •  Nedsat energi og/eller øget træthed

… og det er nok at have disse symptomer, for at mistænke depression. Bivirkningerne ved depression er mangfoldige og påvirker i negativ grad den almene sundhedstilstand.

Depression

Depression er en meget almindelig sygdom, der optræder i mange former og styrker – spændende fra mild til svær. Det skønnes, at op mod 500.000 danskere rammes af en svær depression i løbet af deres liv. Kvinder rammes dobbelt så ofte af depression som mænd.

Symptomerne på depression veksler fra patient til patient. Det kan være en følelse af mismod, ligegyldighed eller indre og uforklarlig uro. Der er gode resultater med akupunktur som behandling mod depression. Hvis du har fået stillet diagnosen depression, anbefaler vi, at du kontakter os for en undersøgelse af, hvordan vi kan lindre dine problemer i forbindelse med din depression.

Depression er en sygdom som viser sig på forskellig måde. WHO har opstillet kriterier om dette, og man kan derfor tale om en vis global enighed om sygdommens diagnostik. I Danmark er diagnosesystemet

ICD-10 ofte anvendt om psykiske lidelser. Følgende symptomer kan være tegn på depression:

• Madlede
  • Manglende sexlyst
  • Forstyrret søvn
  • Nedtrykthed
  • Manglende initiativ.
  • Småopgaver virker helt uoverskuelige

Depression og angst

Angst

Angst er en naturlig respons på situationer, som psyken opfatter som faretruende. Det betragtes først som en sygdoms tilstand, når angsten bliver irrationel, når den ikke er passende i forhold til det, som udløser angsten, og den gentagne gange forstyrrer personens tilværelse. Angsten kan være uden åbenbare årsager, eller den kan skyldes en bestemt situation. Der kan være en latent årsag til angsten, en oplevelse som personen har fortrængt. Angst kan være alt fra mild uro og forbi til deciderede angstanfald, hvor personen overvældes af ekstrem angst og er handlingslammet.

Ved angst har personen ofte symptomer som vejrtrækningsbesvær, hjertebanken, kvalme og spontan sveden. Personen lider som regel også af søvnproblemer.

I vestlig medicin bliver angsten ofte opdelt i fem kategorier:

• 1. Generel angst
  • 2. social angst
  • 3. angstanfald
  • 4. tvangstanker og handlinger
  • 5. posttramatisk stress syndrom

De fleste mennesker oplever fra tid til anden noget af ovenstående i større eller mindre grad. Men der er forskel på en mild angst, fordi man skal tale til en forsamling på 50 mennesker, og at blive overvældet af angst og paranoia, fordi man er i et supermarked. På samme måde er der forskel på lige at skulle tilbage og tjekke, at man har husket at låse døren, til at skulle tjekke den flere gange. Akupunkturbehandling har en god effekt på angst, idet der er punkter som beroliger psyken. Antallet af behandlinger er meget afhængig af, hvilken form for angst, der er tale om. Book en tid eller ring til Anni og få en snak om hvilken behandling du har brug for.